INVITAŢIE CCN – Nr. 56

AGIR Sucursala Galaţi
Asociaţia ANCONAV Galaţi
Biblioteca V.A.Urechia

Colocviile Constructorilor de Nave

INVITAŢIE
CCN – Nr. 56

Vineri,  7 aprilie 2017, ora 16.00,  BVAU – Sala Eminescu, et.1
 
 
 
Pana in prezent, am vorbit, in cadrul colocviilor despre construirea de nave comerciale, din cele mai vechi vremuri si până la navele complexe din zilele noastre.  Dar statul roman detine si o flota militara maritima si una fluviala, care, impreuna, constituie  Forţele Navale Române, marea majoritate a navelor fiind proiectate si construite , reparate sau modernizate in ţară.
Flota militară maritimă a României are aproximativ 45 de unităţi care operează, mai ales în Marea Neagră şi pe mările şi oceanele lumii, în cadrul operaţiunilor NATO.
Flota militară fluvială a României, are aproximativ 15 unităţi, care operează pe Dunăre .
Pe lângă aceste nave militare de diferite tipuri, flota militara  mai detine nave tehnice,şalupe, vedetele şi nave grănicereşti.
 
Dezvoltarea Marinei Române a început să se contureze odată cu Unirea Principatelor Române, în 1859, care a atras după sine unificarea flotilelor celor două ţări surori, la 22 octombrie 1860, sub denumirea de Corpul Flotilei.
Marile evenimente istorice ale românilor au marcat etape importante in dezvoltarea  Fortelor Navale si aici amintim: Razboiul de Independenţă (1877-1878), Primul si Al Doilea Razboi Mondial, schimbarea  sistemelor politice dupa 23 august 1944 si decembrie 1989 si apoi, aderarea la NATO.
Navele, construite in santiere straine sau in Romania, au avut nevoie de reparare, intretinere, modernizare sau reconversie.
S.N. Constanţa a fost locul unde s-au facut multe intervenţii de acest tip pentru Flota Navala Romana.
 
Pentru o mai buna intelegere a acestor aspecte, la CCN 56, dl ing. Nicolae Orac,specialist  în proiectarea şi  tehnologia de fabricaţie a navelor de mare tonaj şi organizarea producţiei, conducător al unor ateliere în cadrul Şantierului Naval Constanţa,  va prezenta  lucrarea Santierul Naval Constanţa, istorie, traditie si experienţă in repararea navelor  militare.
Va invitam sa cititi rezumatul lucrarii, prezentat mai jos.
 
Ing. Nicolae Orac este absolvent al Facultatii de Mecanica  din Galati, specializarea Nave si Instalatii de Bord, in 1958 si a fost repartizat la S.N. Constanţa, unde a lucrat intreaga sa cariera.  A detinut functii importante: şef Serv. Constructor Sef, inginer sef adjunct, şef Sectia I-a Constructii Corp Nave (a realizat Mineralierul de  55000 tdw), şef Atelier Proiectare-Tehnologii Constructii Nave, şef Serv. Organizarea Productiei si a Muncii (1988-1990), inginer principal proiectant gr.II – Atelier Proiectare (1990 – 1991 ). Dupa iesirea la pensie, in 1991, a avut, in continuare  colaborari cu S.N. Constanţa, ultima pozitie avuta fiind de inginer Serv.Marketing.. Este autorul unei ample monografii a S.N. Constanţa, care implineste in 2017  125 de ani.
 
In partea a doua a colocviului, dl ing. Vasile Panfile, fost sef de proiect pentru nave militare in ICEPRONAV,va prezenta lucrarea Nave militare proiectate şi construite în România, care urmareste cele 64 de proiecte de nave militare ( noi sau reperate/modernizate)  care s-au realizat in institut, intre 1968 si 1989.
 
Anii ’70 ÷ 80 ai secolului trecut au reprezentat o perioadă de vârf în activitatea de proiectare pentru navele militare în care a fost angrenat ICEPRONAV și acest lucru poate fi explicat de punerea în aplicare a planului de stat, de la acea vreme, atât pentru înzestrarea Marinei Militare cu nave noi și performante, cât și pentru modernizarea, reutilarea și repararea flotei militare existente. A fost deceniul realizării, de către ICEPRONAV,  a celor mai importante proiecte de nave militare.
Aceste proiecte au  slujit apoi
șantierelor navale (Mangalia, Turnu Severin, Olteniţa , Brăila, etc.) pentru construirea navelor noi si pentru modernizări ale flotei militare existente, în conformitate cu solicitările Ministerului Apărării Naționale
Cercetarea aspectelor legate de tehnica militară  era realizată in entități ale Marinei Militare,i ar proiectarea navelor propriu-zise se efectua de către specialiștii ICEPRONAV, în conlucrare cu inginerii Marinei, care  aveau și o reprezentanță permanentă în institut.
 
Ing. Vasile Panfile (n.1948) este absolvent al Faculatii de Mecanica, sectia Nave si Instalatii de bord din Instritutul Politehnic Galati (1974). A fost repartizat la ICEPRONAV, la Atelierul Studii si Oferte. A intrat in echipa care lucra  la proiecte pentru Marina Militara, unde a lucrat aproape toata cariera sa, participand la elaborarea unei game largi de lucrari. A fost sef de proiect in ultima treime a carierei. S-a retras din activitate in 2012 din motive de sanatate.
 
 
Vă invitam  să participati la colocviile navalistilor.
 
AGENDA INTÂLNIRII CCN 56

16,00  – Deschiderea lucrarilor  

16,15    San
tierul Naval Constanţa, istorie, traditie si experienţă
            in repararea navelor  militare
           Ing. Nicolae Orac
 
 
17,20 –  Nave militare proiectate şi construite în România.
                Ing.  Vasile Panfile

18,00  – Închiderea lucrărilor
 
Materiale CCN se pot accesa pe site-ul ANCONAV, www.anconav.ro.
 
Comitetul de organizare CCN

Dr.Ing. Gelu KAHU,  – Fondator si Presedinte Onorific CCN;
Dr.Ing. Jean Sever POPOVICI, – Sponsor principal Bureau Veritas –   
                                                   Coordonator CCN;
ing. Valentin POPESCU   – Coordonator Adjunct 
Ing.Vasile LĂCĂTUȘ –  membru
Dr. ing. Roman PÎRVULESCU, membru
Ing. Mircea POSTELNICU, membru
ing. Silvia PANAITE – membru si redactor coordonator
 
 
Rezumat lucrare prezentata la CCN 56 din 7 aprilie 2017
Santierul Naval Constanţa, istorie, traditie si experienţă
 in repararea navelor  militare
 
 
Lucrarea prezinta pe scurt activitatea  S.N.Constanţa de-a lungul anilor, in  domeniul reparatiilor de  nave comerciale, dar si militare, anul acesta santierul dobandind o experienta in domeniu, de 125 de ani. Lucrarea de fata trateaza in mod special activitatea concreta desfasurata de santier pentru repararea , modernizarea, completarea sau modificarea unor instalatii si echipamente tehnice de lupta la navele militare, apartinand Fortelor Navale Romane, de la Pprimul Razboi Mondial si pana in zilele noastre.Trecand in revista dotarea cu  nave de lupta achizitionate de Marina Militara Regala Romana in perioada interbelica, in scopul apararii tarii ,in lucrare se scot in evidenta performantele de cea mai inalta clasa, la acea vreme in lume (putere de 45.000 CP  si viteza de 36 Nd ),a distrugatoarelor  de tip “R” (“Regina Maria” si “ Regele Ferdinand”) si a celor de tip “M”(Marasti” si “Marasesti”), toate construite in Italia, la santierele navale din Napoli si livrate Romaniei in perioada 1920-1930. Fortele navale militare s-au intregit si cu alte tipuri de nave, precum cele 4  “canoniere”(“Eugen Stihi”,” I.Ghiculescu”, ”R. Lepri” si C. Dumitrescu”), achizitionate din Franta (construite la Norient in anul 1920 ),4 nave de tip “torpilor” (“Naluca”,”Zborul”, “Zmeul” si“Dor de Mare”), nava baza de submarine “Constanţa”(1931) si submarinul “Delfinul”(1936) construite de acelasi santier “Quarnaro”, din Fiume,Italia ( azi Rijeka ,Croatia ) ,bricul “Mircea”, construit in Germania, in 1939, (vedetele torpiloare tip “Vosper”(“Viforul”,”Viscolul” si “Vijelia”), construite in Anglia, in 1940, nava puitoare de mine  “Amiral Murgescu”, construita la S.N. Galati, in 1939 (prima nava de lupta de constructie romanieasca), submarinele “Rechinul”(1941) si “Marsuinul” (1944), construite in Germania si asamblate la S.N.Galati si, in final, cele 6  minisubmarine construite in Italia (1942). La toate acestea, in Cel de- al II-lea Razboi Mondial, s-au adaugat remorcherele militare                                  (“Stoicescu”,  “Oltul” “Basarabia” si”Elena”), tancul de motorina nr.1 si tancul de pacura “Aries”, salupa militara “Slavescu” (care avea misiunea de salvare a hidroavioanelor amerizate fortat ), salupele de comandament si iahturile regale
(“Taifun” si “Luceafarul”), navele de baza rechezitionate de Marina Regala de Razboi de la Flota Comerciala (“Regele Carol I “,”Dacia””, “Aurora” si”Durostor”), amenajate si dotate cu armament special la  S.N.Constanţa, pentru indeplinirea misiunilor de lupta, ca puitoare de mine, in Cel de-al Doilea Razboi Mondial si alte remorchere si pilotine rechizitionate dintre navele de servitute ale portului Constanţa, (remorcherele”Vartosu”,”Istria” si “I .Gh.Duca”) . 
 
In capitolul II din  lucrare sunt prezentate activitatile de  reparare si andocare executate la S.N.Constanţa , la toate navele militare principale si auxiliare prezentate mai sus. Sunt mentionate lucrarile de reparare  efectuate pentru toate tipurile de nave militare, de suprafata si submarine ( operatii si  tehnologii de lucru pentru reparatiile de corp , motoare diesel, caldari  navale,masini alternative si turbine actionate cu aburi, pompe , compresoare, distilatoare,  linii axiale, elice si cârme, mecanisme de punte, instalatii de tubulatura si electrice etc.). In lucrare (foarte voluminoasa) sunt inserate peste 20 de fotografii edificatoare, iar anexa cuprinde in detaliu lucrarile de reparare si andocare facute in preajma si in perioada Celui de al Doilea Razboi Mondial pentru cele peste 70 de nave de razboi românesti si germane care au actionat in Marea Neagra (zona Constanţa–Varna-Burgas-Bosfor-Odessa-Kerson-Sevastopol). Listele de lucrari anexate, care cuprind si valorile in lei, poarta semnatura conducatorului santierului din acea perioada, ing. sefSever Popa. Din “Jurnalul de evidenta a navelor andocate”, existent la bordul docului plutitor de 8000 tone, de la S.N.Constanţa, ,rezulta ca din vara anului 1941 si pana la 23 aug. 1944, pe doc au fost ridicate pentru reparare ,191 nave romanesti si 183 nave germane, ponderea reprezentand-o, desigur, navele de razboi. Va dati seama in ce ritm s-a lucrat ?  Din raportul (anexat) directorului santierului naval care se prezenta lunar la  Consiliul de Ministri, rezulta ca in perioada (24 Mai- 24 Apr.) 1943, la S.N.Constanţa s-au reparat 14 nave ale Marinei Regale de Razboi si 13 ale Marinei Germane, iar pe docul plutitor de 8000 tone, in aceeasi perioada, au fost andocate 18 nave . Merita sa prezentam mentiunile din Raportul de activitate al Ministerului Lucrarilor Publice si Comunicatiilor , pe perioada sept.1940-sept.1943 :…”S-a proiectat infiintarea unui santier naval in portul Constanţa pentru uzul Marinei Militare si Comerciale “. De asemenea, referindu-se la aportul Santierului Naval Constanţa in Cel de-al   Doilea Razboi Mondial, inginerul Gh. Rizescu, subdirector general al Administratiei Comerciale a PCA Bucuresti si mnistrul Lucrarilor Publice si al Comunicatiilor , C.D. Busila , in Memoriul prezentat Consiliului de Ministri, la data de 5 Martie 1943, mentionau urmatoarele :…”Atelierele si docul plutitorau fost de un real folos in razboiul actual. In ateliere si pe doc s-au facut toate reparatiile la vasele Marinei Regale Romane si ale Marinei Germane. Fara aceste ateliere si fara docul plutitor, flota romana si germana din Marea Neagra nu si-ar fi putut indeplini misiunile de razboi. Acest lucru este recunoscut si confirmat de conducatorii Marinei romane si de ofiterii marinei germane ,cu care s-a colaborat la executarea lucrarilor de reparatii” (Extras din dosar nr.1171 /1943-1944,vol.II,Arhivele Nationale Bucuresti ).
 
In ultimul capitol, lucrarea prezinta reparatiile facute de S.N.Constanţa la navele militare romanesti in perioada de dupa Cel de-al IDoilea Razboi Mondial ( diistrugatoarele D1 ,D2,dragoarele de baza DB 13 , DB 16 , dragoarele de rada ,bricul “Mircea”,  NH (nava hidrografica militara, fostul canonier “Eugen Stihi”), noul submarin ”Delfinul” etc. Fac precizarea ca in S.N.Constanţa a functionat Comisia de Supraveghere a Marinei Militare pana in anul 1968.
 
Documentare : Arhiva S.N.Constanţa ,Arhivele Nationale Jud. Constanţa,  fond DPM, dosare nr:20/1938, 58/1938,10/1939,13,15,16,34 si 48/1940,2,17,18,19,20,21 29 si 64 / 1941,17,18 si 19 /1942,Muzeul Marinei Constanţa , Biblioteca Jud. Constanţa :Istoria Statului Major al fortelor Navale Romane ,1860-2010 ( Monografie) .
 
 
Ing. Nicolae Orac,                                                                                                                         26 Martie 2017
pensionar S.N.Constanţa