Vineri, 3 iunie 2016, ora 16.00, BVAU – Sala Eminescu, et.1
La colocviul navalistilor nr. 49 vom vorbi despre un inginer navalist cu activitati deosebite si despre cercetarile sale teoretice si experimentale in domeniul navelor cu perna de aer.
Vehiculele cu pernă de aer (nave numite și aeroglisor) se deplasează deasupra apeisau solului planând pe o pernă de aer creată sub corpul navei , cu ajutorul unor ventilatoare puternice. Această pernă este formată de jeturi de aer refulat în cantitate mare și cu presiune de o instalație de ventilatoare puternice, numita instalatie de sustentatie.
Vehiculele cu pernă de aer prezintă avantaje multiple: viteză mare de deplasare, rezistență la inaintare redusa, posibilitatea de a trece peste zone cu adâncimi mici sau teren uscat, accidentat – in cazul navelor amfibii. Sunt utilizate cu succes in operatiuni militare, dar si pentru transport de persoane si marfuri in anumite zone mai putin accesibile vehiculelor clasice.
Exista preocupari pentru acest tip de nave in special de la inceputul secolului XX, din partea englezilor, sovieticilor si americanilor, in anii ’60 fiind perioada de varf a cercetarilor si experimentarii acestora (ing Cokerel UK) care au condus si la dezvoltari comerciale de pransport pasageri si vehicule peste Canalul Manecii – (seria de nave SRN – Sounders Roe ) .
In Romania a existat un inginer navalist, Matei Kiraly (1936 -2011), atins de aripa geniului tehnic, care si-a dedicat activitatea pentru realizarea acesui tip de vehicule, incepand cu anii ’70. A fost un student special, pasionat, despre care va vorbi dl prof. univ. Dr ing Liviu Stoicescu.
A fost angajat al ICEPRONAV, unde i s-a creat cadrul si s-a format echipa cu ajutorul careia a ajuns sa proiecteze si sa realizeze cea mai mare nava cu perna de aer care a circulat pe Dunare. Si-a continuat apoi activitatea in santierul naval militar din Mangalia unde a construit nava de „desant marin 1043” apreciata si de aliatii NATO in cursul vizitelor in Romania. Toti cei cu care a colaborat acolo au admirat geniul sau tehnic, modestia si perseverenta cu care cauta noi solutii, plasandu-l in Panteonul tehnicii romanesti alaturi de Traian Vuia, Aurel Vlaicu si Iustin Capra.
Cum s-au derulat cercetarile si proiectarea acestui tip de vehicul in ICEPRONAV, eforturile pentru realizarea prototiului, modul in care s-a facut finantarea, vor fi prezentate de domnii dr. ing. Jean Popovici si dr. ing. Roman Pirvulescu,colaboratori apropiati in primi ani de activitate ca ingineri la ICEPRONAG Galati.
Amanunte privind activitatea lui Matei Kiraly pot fi gasite si in articolul atasat, scris in Presa de Galati de ziaristul Marian Ganea.
Vă invitam să participati la colocviile navalistilor.
AGENDA INTÂLNIRII CCN 49
16,00 – Deschiderea lucrarilor
Dr. ing. Jean Sever Popovici, Coordonator CCN
16,15 – Despre Matei Kiraly, asa cum l-am cunoscut
Prof. univ. Liviu Stoicescu
16,30 – Cercetarea stiintifica teoretica si experimentala din Romania in domeniul constructiilor de nave.
Matei Kiraly , pionier al navelor pe perna de aer in Romania
Dr. ing. Jean Sever Popovici, dr. ing. Roman Pirvulescu
17,25 – Sesiune de intrebari si raspunsuri
18,00 – Închiderea lucrărilor
Materialele CCN se gasesc pe site-ul www.anconav.ro.
Comitetul de organizare CCN
Dr.Ing. Gelu KAHU, – Fondator si Presedinte Onorific CCN;
Dr.Ing. Jean Sever POPOVICI, – Sponsor principal Bureau Veritas –
Coordonator CCN;
ing. Valentin POPESCU – Coordonator Adjunct
Ing.Vasile LĂCĂTUȘ – membru
Dr. ing. Roman PÎRVULESCU, membru
Silvia Panaite Mobile: +40 722 48 73 73