CCN Nr. 105 – Piața construcțiilor de nave noi, inteligenta artificiala

DESPRE CCN Nr. 105
Colocviile Constructorilor de Nave- CCN, 1.03.2024
FAN – ANCONAV – AGIR Sucursala Galați
Proiect sponsorizat de Bureau Veritas România

INVITAȚIE
1.Cererea de pe piața construcțiilor de nave noi,
în perioada 2024-2040
2.Inteligența Artificială (AI) și aplicațiile sale în domeniul naval
La CCN 105 din martie 2024 avem doi invitați care abordează teme actuale, extrem de
interesante.
In prima parte a colocviului, invitatul nostru special, ing. Gelu Stan, directorul general
al ANCONAV, va vorbi despre piața construcțiilor de nave noi și va face o prognoza cu
privire la cererea care va exista – la nivel mondial și european- până în 2040. Subliniem
și faptul că în perioada urmatoare, construcțiile de nave noi va trebui să țină seama de
tranzitia către combustibilii neconvenționali, pe drumul către decarbonizare în shipping.
În partea a doua, Ing. Dorin Gușetu ne va introduce în universul ”misterios” al
intelgenței artificiale (AI), care devine tot mai prezentă în preocupările și activitățile
umane.
Inteligența Artificială (AI) este capacitatea mașinilor sau a computerelor de a îndeplini
atribuții și sarcini, asociate în mod obișnuit cu inteligența umană. Definiția cea mai des
acceptată a Inteligenței Artificiale a fost dată în 1955, de omul de știință John McCarthy:
„Este vorba despre inteligență artificială atunci când o mașină se comportă întrun mod care ar putea fi considerat inteligent, dacă ar fi vorba de un om.”
Principalele abilități ale inteligentei umane pe care trebuie să le dovedească un sistem
AI – un computer sau un robot coordonat de un computer – sunt:
o -capacitatea de a raționa;
o -abilitatea de a descoperi sensul într-o situație data;
o -abilitatea de a generaliza, plecând de la un caz particular;
o -capacitatea de a învăța din experiențe anterioare.
Pe lângă cele de mai sus, iată alte câteva comportamente asociate cu inteligența
umană: planificarea, rezolvarea problemelor, percepția, manipularea și – poate una
dintre direcțiile cele mai evidente spre care se îndreaptă Inteligența Artificială –
inteligența socială și creativitatea. (https://imworld.ro)
Ing. Dorin Gușetu va face o trecere în revistă a evolutiei AI, de la idee până la stadiul
actual. Este arătată complexitatea domeniului, implicatiile sociale, etice și de siguranță.
Sunt specificați pașii care trebuie parcurși pentru construirea unei AI, tipuri de rețele.
Este amintită conditionarea dezvoltării AI de evolutia tehnică a echipamentelor. Intervin
aici reglementări si legi foarte stricte privind dezvoltarea.
In continuare, sunt prezentate, succint, câteva aplicații în domeniul naval,
reprezentând studii de folosire a tehnicilor AI efectuate de entitati consacrate în
domeniu. Aceste lucrări sunt orientate pe optimizarea formei carenei sub aspect
hidrodinamic si al volumului carenei, pe autonomia de funcționare, navigatie si siguranța
navei. In toate cazurile s-a constatat eficiența superioară a utilizării modelelor ML
(Machine Learning), DL (Deep Learning) privind efortul de proiectare, costurile si
precizia rezultatelor. Analizele au fost facute pentru fazele inițiale ale proiectelor.
Suntem convinși că cele două teme vor stârni multe dezbateri
Biografiile celor doi invitați pot fi citite mai jos.
Alte informații despre activitățile CCN se găsesc pe site-ul www.anconav.ro.
AGENDA ÎNTÂLNIRII CCN 105
11,00 – Deschiderea lucrărilor
11,10 – Cererea de pe piața construcțiilor de nave noi în perioada 2024-2040
Ing. Gelu Stan – director general ANCONAV
11,40 – Inteligența Artificială (AI) și aplicațiile sale în domeniul naval
Ing. Dorin Gușetu – specialist în automatică și informatică aplicată
12.45 – Sesiune de întrebări
13.00 – Inchiderea lucrarilor
DEPRE DESFĂȘURAREA CCN 105
Participanți: ingineri din domeniul construcțiilor de nave, reprezentanți catedră FAN,
reprezentant Marina Militară, ai societăților de clasificare (BV) studenți, conducerea
AGIR, foștii directori de la MENAROM, ELNAV si AFDJ Galati.
Locul de desfășurare: Amfiteatrul D01, Facultatea de Inginerie
Colocviul a început cu un mesaj al decanului FAN, conf. univ. Gabriel Popescu, urmat
de prezentarea temelor de discuție și a invitaților, făcută de dr. ing. Jean Sever Popovici
și ing. Valentin Popescu.

Ing. Gelu Stan Conf.G. Popescu și ing Gelu Stan Ing. Dorin Gușetu
Prima expunere a fost cea a ing. Gelu Stan, director general ANCONAV. Materialul
a fost prezentat și la a 93-a Adunare Generală ANCONAV, în februarie 2024, având ca
temă Cererea de pe piața construcțiilor de nave noi în perioada 2024-2040.
A fost descrisă situația de la sfârșitul anului 2023 și tendințele de pe piată, ținând
seama de situația geo-politică, de cerințele de decarbonizare, de alte crize care
afectează economia. Au fost prezentate tendințele, analiza fiind făcută după
următoarele criterii, folosind grafice concludente:
– Contractări de nave noi, după tipul navei: nave militare, portcontainere, tancuri, nave
offshore, nave de cercetare, nave de pescuit, remorchere.
– Rata dezmembrării de nave la scrap, după tip.
– Investiții, care au fost in scădere în 2023 față de 2022.
– Numărul de comenzi de nave noi, după regiune, naționalitate și țară – zona Asiei de
Sud-Est fiind lider mondial.
– Livrări de nave noi acum și în perspectivă, după țară și regiune.
– Analiza evoluției după șantierul naval și companie.
Numărul și tipul de nave noi depind de cererea de pe piață, de rata dezmembrărilor la
scrap, de conjunctura politică și economică mondială etc. Transportul maritim de mărfuri
reprezintă 80% din transportul mondial, numărul actual al navelor de transport mărfuri
fiind de aprox. 140.000.
În Europa se construiesc cele mai multe nave militare și nave de croazieră, dar China
intră puternic pe piață și în aceste segmente.
Prețul navelor din categoria navelor cargo, este mai mic în China, cu până la 30% față
de Europa, pentru că valoarea forței de muncă/manoperă este încă mică, aceasta
reprezentând, de regulă 40% din valoarea navei. La pretul scazut al navelor realizate in
China contribuie și valoarea mai mică a materiilor prime, precum și a echipamentelor,
față de Europa.
România, în 1998, avea locul 6 mondial la construcțiile de nave, iar acum are locul 7 în
Europa. În prezent, construcțiile de nave în Europa, unde funcționează cca 200 de șantiere
navale mari, reprezintă doar 7% din comenzile mondiale.
În această perioadă, în care au apărut noi cerințe pentru decarbonizare, armatorii nu
riscă să comande nave noi, folosindu-le cât mai mult pe cele vechi, cu mici îmbunătățiri,
rata dezmembrărilor la scrap fiind în scădere în 2023. Însă, noile relgementări
implementate în legislația maritimă pentru navele din Europa, dar și pentru cele care
tranzitează Europa (IMO-CII, EU-ETS, FuelEU Maritime) vor crește dramatic costurile
de operare a navelor vechi, care nu au sisteme de economie energetică sau
combustibili alternativi, cu emisii reduse de CO2 și GHG (gaze cu effect de sera).

La finalul prezentării, decanul FAN, conf. univ. Gabriel Popescu a pus mai multe
întrebări legate de influența pieței de construcții de nave din Europa și cererea de
arhitecți navali, formați de Facultatea de Arhitectură Navală din Galați în următorii ani.
Până acum, absolvenții si-au găsit locuri de muncă în România, dar mai ales în
străinătate – Olanda, Franța. Răspunsul e greu de dat…., dar credem că educația de
specialitate va avea totdeauna căutare, în condițiile în care școala superioară este la
nivel corespunzător. De exemplu, în UK, numărul de șantiere navale implicate în
construcții noi este infim și totuși, au cele mai multe universități implicate în educația
maritimă de specialitate!
În partea a doua a colocviului, ing. Dorin Gușetu ne-a prezentat evoluția Inteligenței
artificiale, amintind că în anii 80, prof. univ. Emil Ceangă a avut preocupări legate de
recunoașterea formelor și sistemele instabile, folosite azi de IA.
Arhitectura IA se bazează pe cunoștințe de fizică, matematică, automatizări, computere
și nu numai. A evoluat și în funcție de realizările la nivel tehnologic.
Au existat și câteva dialoguri cu profesorul de Matematică dr. Toader Buhăescu, care
consideră că logica umană va fi greu de înlocuit și care ne-a delectat, la sfârșitul
întâlnirii, cu câteva catrene ad-hoc (prezentate în finalul acestui material).
S-a discutat și despre efectele pozitive și negative ale IA asupra societății umane.
Materialul de prezentare a ing. Gușetu a avut 40 de pagini, dar va fi elaborat un material
mai scurt, sintetic, în vederea postării pe www.anconav.ro.
IMAGINI DE LA CCN 105, sala D01

Ing. Gelu Stan – Scurtă biografie
A absolvit în 1982 Facultatea de Mecanică – specializarea Nave – Universitatea din
Galați și în 1988, cursurile postuniversitare cu specializarea Nave Maritime și Fluviale.
A urmat numeroase alte cursuri de specializare: Management competitiv,
Managementul Relațiilor cu Clientii si Cumparatorii, Managementul Finantelor – în
Marea Britanie, un curs de specializare în montajul tubulaturilor din fibra de sticla, în
Olanda, curs de LEADERSHIP și altele.
A lucrat ca inginer incă din anul 1982 în Șantierul Naval Galați – devenit din 1999
Damen Shipyards Galați – ocupand funcții importante: șef Serviciu Proiectări, director
tehnic, director general.
A activat ca administrator neexecutiv in societatile cu capital de stat AFDJ Galati (2018),
APDM Galati (2017-2019), Administratia Canalelor Navigabile SA Agigea (2017) si este
membru in Comitetul Tehnic National de Standardizare (din 2018 pana in present).
Membru fondator al ANCONAV si din 2006 director general executiv al – Asociatia
Nationala a Constructorilor de Nave din România – ANCONAV, membră SEA Europe. In
perioada 2009-2022 a deținut funcția de director general la Apa Canal S.A. Galati, iar
din 2021 până în prezent fiind administrator neexecutiv la această firmă. Precizăm că
in biografia dlui ing. G. Stan mai sunt alte activități și poziții importante de-a lungul
carierei sale profesionale.
Ing. Dorin Gușetu – Scurtă biografie
S-a născut în februarie, 1949. A urmat Liceul Eudoxiu Hurmuzachi din Rădăuți (jud.
Suceava). A studiat matematica la Universitatea Alexandru Ioan Cuza (Iași) și ingineria
la Facultatea de Nave și Instalatii de Bord din Institutul Politehnic din Galati.
A lucrat patru ani ca inginer in S.N. Galati. Apoi s-a transferat la Universitatea Dunarea
de Jos din Galati, la catedra de Electrotehnica Electronica si Automatizari. S-a
pensionat anticipat din motive preponderant medicale, dar activează în continuare în
privat, în specialitatea automatică și informatică aplicată.
Catrenele Dlui Prof. Dr. Toader Buhăescu
Domnului Ing.Gelu Stan,care a prognozat creștera comenzilor pentru nave de pescuit

OPTIMISM

Din datele prezentate
Dau nepoților de veste:
Peste ani, veti avea parte
De scoici și mult, mult pește.
Domnului Ing. Dorin Gușetu

ÎNGRIJORARE

Produsul IA induce, în viitor,
Teamă confuză sau lucidă,
Fiindcă n-are respect de creator
Și-accidental, poate să-l ucidă.

Membrilor CCN

ANCESTRALE…

Omul demult, demult, în trecut,
S-a aventurat pe mare
Și, după milenii a-nceput
Gâlceava pe globalizare.

Comitetul de organizare CCN

Dr.Ing. Gelu KAHU – Fondator CCN (1930- dec. 2018)
Dr. ing. Jean Sever POPOVICI, – Coordonator CCN
Dr. ing. Roman PÎRVULESCU, membru
Ing. Valentin POPESCU – membru
Ing. Silvia PANAITE – membru si redactor coordonator
c-amiral (r) Dr. ing Constantin Rusu
Ing. Radu Moțoc – membru

Martie 2023

Regasiti articloul in intregime aici:

DESPRE CCN 105 03.-24 ANCONAV AI final