INDUSTRIA NAVALĂ ROMÂNEASCĂ – LIDER EUROPEAN
- ANCONAV – asociaţia profesională a industriei navale are peste 50 de membri şi este membră a SEA Europe (European Ships and Maritime Equipment Association);
- La nivel european – în primele 5 ţări producătoare de nave;
- 9 şantiere navale active în România;
- 17.000 de persoane lucrează în sector;
- Aproximativ 1% din Produsul Intern Brut al României;
- 4 şantiere navale sunt în topul 50 al exportatorilor români (DMHI, Vard Tulcea, Damen Galaţi, Vard Brăila);
- Industria orizontală se dezvoltă în ritm accelerat.
ANCONAV: ŞANTIERE NAVALE, PRODUCĂTORI DE ECHIPAMENTE NAVALE, SISTEMUL EDUCAŢIONAL
Şantiere Navale:
DMHI, SN Constanţa, VARD Tulcea, VARD Brăila, Damen Galaţi, NAVROM Shipyards, ATG Giurgiu, SEVERNAV, SN Orşova.
Industria orizontală:
ICE Engineering, NASDIS, Ship Design Group, Marine Engineering Galati, Alewijnse Galaţi, Eekels Galaţi, Den Breejen România, Heinen Hopman Mar, DMT, Menarom PEC, Unio Satu Mare, Microplasma, etc.
Universităţi:
Universitatea “Dunărea de Jos” Galaţi, Universitatea Maritimă Constanţa,
Academia Navală “Mircea cel Bătrân”.
EVOLUŢIA NUMĂRULUI DE ANGAJAŢI ÎN ŞANTIERELE ROMÂNEŞTI, 2005 – 2013
PRODUCŢIE LIVRATĂ, 2005 – 2013
CGT- Tone brute compensate
PARTICIPĂRI ROMÂNEŞTI LA PROIECTE DE CERCETARE EUROPENE
- FP6 MARSTRUCT (Maritime structures) (2004-2009) – Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi ;
- FP6 IMPROVE (2006-2009) – SHIP DESIGN GROUP Galaţi;
- Innovative Danube Vessel (2013-2014) – SHIP DESIGN GROUP Galaţi;
- FP7 MOVE-IT! (Modernisation of Vessels for Inland waterway freight Transport) (2011-2014) – SHIP DESIGN GROUP Galaţi, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi;
- FP7 ADAM4EVE (Adaptive materials used in shipbuilding) (2013-2015) – SHIP DESIGN GROUP Galaţi, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi, NAVROM SHIPYARDS Galaţi;
- FP7 SMARTYards (2013-2016) – Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi, NAVROM SHIPYARDS Galaţi;
- EasySHIP (2011-2013) – SHIP DESIGN GROUP Galaţi;
- FP7 – De-Light Transport (2010-2012) – Universitatea “Ovidius” Constanţa;
- H2020 LeanShips (2015-2019) Low Energy And Near to Zzero Emissions Ships, WP4 – DAMEN Shipyards Galaţi, Marine Engineering Galaţi.
FACTORI CARE INFLUENŢEAZĂ DEZVOLTAREA SUSTENABILĂ A INDUSTRIEI NAVALE
- Industria navală este o industrie globală;
- Capacitatea globală de producţie este de 59 milioane tone CGT, din care este utilizată în acest moment circa 70% ;
- Capacitatea estimată a fi utilizată în 2030 – 85%;
- Factori macroeconomici ce influenţează gradul de ocupare a capacităţilor de producţie – creşterea economică globală, pretul petrolului, creşterea schimburilor comerciale internaţionale;
- Sustenabilitatea industriei navale româneşti – educaţie, preţ, inovare;
- Relocarea centrelor de proiectare şi dezvoltare tehnologică în România.
ETAPE VIITOARE DE DEZVOLTARE
- Dezvoltarea rolului şantierelor navale româneşti care fac parte din companii multinaţionale, din companii operaţionale în centre de excelenţă;
- Atragerea activităţilor de concepţie în România;
- Păstrarea şi dezvoltarea sistemului educaţional din domeniu şi atragerea tinerilor către industria navală;
- Dezvoltarea industriei orizontale şi a centrelor de cercetare-inovare pentru acest sector;
- Creşterea rolului universităţilor în activităţile de cercetare – inovare, la nivel national;
- Dezvoltarea clusterului maritim românesc – platformă de colaborare între producători, institute de cercetare-inovare şi beneficiari.